luni, 20 aprilie 2009

La rascruce de vanturi

Asa cum spuneam, m-am apucat de La rascruce de vanturi. Fara sa vreau caut asemanari, si nu stiu daca Bella ii iubeste pe Edward si pe Jacob pentru ca si Catherine ii iubeste pe Heathcliff si pe Edgar Linton. Un lucru stiu ca dragostea ce ii uneste pe Cathy si Heathcliff seamana pana la un punct cu dragostea eroilor mei preferati din ultimul timp (nu a detronat-o nimeni pe Becky): Catherine vorbind despre dragoste: "In aceasta lume, marile mele suferinte au fost suferintele lui Heathcliff:le-am vazut si simtit pe toate de la inceput. Unicul gand al vietii mele este el. Daca totul ar pieri si n-ar ramane decat el, eu as continua sa exist; si daca totul ar ramane si el ar fi nimicit, universul s-ar transforma intr-o uriasa lume straina mie si mi s-ar parea ca nu mai fac parte dintr-insa. Iubirea mea pentru Linton seamana cu frunzele padurii, timpul o va schimba, imi dau bine seama, asa cum iarna schimba pomii. Iubirea mea pentru Heathcliff insa e asemeni stancilor eterne de sub pamant: nu prilej de incantare, ci necesitate. Eu sunt Heathcliff! El e mereu, mereu in mintea mea, nu ca o placere, asa cum nici eu nu sunt intotdeauana o placere pentru mine insami, ci ca propia mea fiinta."
Cu toate astea, e prea muta rautate si razbunare, iar dragostea lor e egoista si duce la nebunie si la moarte. Sunt de abia pe la jumatatea cartii, dar fara indoiala exista niste influente, adevarul e ca era imposibil sa nu fie asa la cat de des apare in toate volumele de pana acum si la pasajele care sunt citate, plus comparatiile induse. Imi aduc aminte ca la un moment dat, Edward spunea ca il place pe Heathcliff si il intelege iar libertatea pe care i-o da Bellei sa aleaga seamana prea mult cu respectul si rabdarea pe care o are Heathcliff fata de dorintele lui Catherine in ceea ce il priveste pe Edgar, de altfel e si reprodus un pasaj in Eclipsa. L-am gasit pe net, asa ca il pot pune aici: "De aici poti vedea deosebirea dintre sentimentele noastre: daca el ar fi fost in locul meu, si eu in al lui, cu toate ca-l urasc cu o ura care mi-a inveninat viata, niciodata n-as fi ridicat mana impotriva lui. Ma poti privi cu neincredere daca-ti place! Eu nu i-as fi interzis niciodată s-o vada, atata vreme cat ea ar fi dorit acest lucru. Dar in clipa in care nu i-ar mai fi pasat de el, i-as fi smuls inima lui Linton si i-as fi baut sangele! Pana atunci insa - si, daca nu ma crezi, nu ma cunosti - pana atunci as fi murit incetul cu incetul, fara sa ma fi atins macar de un fir de par din capul lui!"
Gata, sper sa fie primul si ultimul post despre asta, curiozitatea pe care o aveam fata de aceste asemanari e pe cale sa-mi fie satisfacuta. Si mai sper ca in urmatorul post sa termin de povestit despre Milano.

2 comentarii:

Princess spunea...

Ce coincidenta. Si eu m-am apucat de citi aceeasi carte, pe care mi-a imprumutat-o colega mea Aurelia, ce m-a auzit vb de recitit carti...Abia astept sa ne intalnim sa impartim impresii si sa comentam ca niste critici literari ce suntem ;)..poop si o saptamana frumoasa frumoasa de tot.

Diana spunea...

Iti multumesc pt urare la sfarsitul saptamanii dar comentariile sunt aproape pentru ca sper sa ne vedem curand. Pup si eu